Vi
har alle som er rundt barn hørt setningen «Åh, jeg er så lei av
skolen».
Hvorfor
er de lei av skolen? Er de lei fordi det er kjedelig? Og isåfall
hvorfor er det kjedelig? Er det fordi at fagstoffet ikke er relevant
eller er det fordi de vet at når skolen er ferdig så er det hjem og
sitte timesvis med lekser? Jeg kan diskutere meg grønn på områdene
om en «god» skole, MEN i dag har jeg fokus på variert
undervisningmetoder.
Minstemann
i dette huset går i første klasse og lærte for noen uker siden om
linjaler og dette å måle ting. På skolen var det da streker i
boken, som de skulle måle med linjalen. Jeg sitter hjemme og tenker:
"ungene er 6/7 år! Hvorfor går de ikke ut i sola og måler
steiner, pinner, blomsterblader og andre ting. Hvorfor MÅ alt være
i boken?"
Jeg
tror at mange undervisningtimer går ut på dette:
1:
Lærer sier hva vi skal ha om i dag.
2:
Lærer forteller litt om dette temaet.
3:
Elevene leser noen sider i boken, enten høyt eller stille.
4:
Elevene arbeider med oppgaver som hører til dette temaet.
5:
Lærer går igjennom svar høyt.
6:
Timen er ferdig.
Hvor
er variasjonen? Og NEI, det hjelper ikke å skylde på dårlig tid
til planlegging eller usikker på ideer. Jeg vet selv at tiden det
tar er like lang som å åpne boka og finne ut hvilke oppgaver
elevene skal gjøre og hva læreren skal snakke om. Og når det
kommer til ideene så er det fullt av dem, i bøkene, i
lærerveiledningen, i utdannelsen, på kurs og i andre bøker. Det
gjelder bare å interessere seg for å finne det.
I
dag er det en reportasje i avisen om hvor dårlig systemene er på
skolen. Man undersøker og undersøker for å finne ut hva det
egentlig er som er feil, er det elevene, oppdragelsen, ledelsen eller
lærerene selv, eller samfunnet? Ikke lett å svare på hva som er
feil og hva som kan bli bedre MEN det er faktisk mulig og prøve.
De
som arbeider som lærere skal være kreative og gi forskjellige
undervisningsmetoder. De har et ansvar for at HVER elev kan lære, og
vi lærer ting på forskjellige måter.
Hvis
man da byttet på å bruke lærebok og oppgaver, arbeide praktisk og
samtaler om dette så kunne man sett hvordan elevene arbeidet best.
Men da MÅ man som lærer klare å komme på gode praktiske løsninger
som har faste rammer og ikke blir oppfattet som lek.
Kanskje
lærerutdannelsen burde gått mer ut på å lære og tenke kreativt
og benytte varierte undervisningsmetoder. Og at man faktisk MÅ kunne
dette.
Komme
ut som nylært allmennlærer og være forberedt for å gjøre en
veldig stor innsats i skolen og nyte livet som lærer kan fort ta en
brå slutt dersom man kommer til en skole der de fleste kjører det
slik de alltid har gjort. «Ja neste år kan du gjøre det, fordi det
er det vi har gjort hvert år».
Nei,
altså, for all del. Hvorfor tar man 4 år på Universitet for å
høre etter hva en eldre lærer har gjort i maaange år. Hvorfor må
alle nye ideer være skumle og ikke minst «men vi har aldri gjort
det før».
Jeg
håper og ber om at hver lærer i dette landet gjør det de kan for å
prøve å variere undervisningen og samtidig håper jeg at dette er
noe foreldre krever!
Dette
var mine ord for i dag! :)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar