torsdag 5. juni 2014

Fy til kjedelige lærere


Vi har alle som er rundt barn hørt setningen «Åh, jeg er så lei av skolen».
Hvorfor er de lei av skolen? Er de lei fordi det er kjedelig? Og isåfall hvorfor er det kjedelig? Er det fordi at fagstoffet ikke er relevant eller er det fordi de vet at når skolen er ferdig så er det hjem og sitte timesvis med lekser? Jeg kan diskutere meg grønn på områdene om en «god» skole, MEN i dag har jeg fokus på variert undervisningmetoder.

Minstemann i dette huset går i første klasse og lærte for noen uker siden om linjaler og dette å måle ting. På skolen var det da streker i boken, som de skulle måle med linjalen. Jeg sitter hjemme og tenker: "ungene er 6/7 år! Hvorfor går de ikke ut i sola og måler steiner, pinner, blomsterblader og andre ting. Hvorfor MÅ alt være i boken?" 

Jeg tror at mange undervisningtimer går ut på dette: 
1: Lærer sier hva vi skal ha om i dag.
2: Lærer forteller litt om dette temaet. 
3: Elevene leser noen sider i boken, enten høyt eller stille. 
4: Elevene arbeider med oppgaver som hører til dette temaet. 
5: Lærer går igjennom svar høyt. 
6: Timen er ferdig.

Hvor er variasjonen? Og NEI, det hjelper ikke å skylde på dårlig tid til planlegging eller usikker på ideer. Jeg vet selv at tiden det tar er like lang som å åpne boka og finne ut hvilke oppgaver elevene skal gjøre og hva læreren skal snakke om. Og når det kommer til ideene så er det fullt av dem, i bøkene, i lærerveiledningen, i utdannelsen, på kurs og i andre bøker. Det gjelder bare å interessere seg for å finne det.

I dag er det en reportasje i avisen om hvor dårlig systemene er på skolen. Man undersøker og undersøker for å finne ut hva det egentlig er som er feil, er det elevene, oppdragelsen, ledelsen eller lærerene selv, eller samfunnet? Ikke lett å svare på hva som er feil og hva som kan bli bedre MEN det er faktisk mulig og prøve.

De som arbeider som lærere skal være kreative og gi forskjellige undervisningsmetoder. De har et ansvar for at HVER elev kan lære, og vi lærer ting på forskjellige måter.
Hvis man da byttet på å bruke lærebok og oppgaver, arbeide praktisk og samtaler om dette så kunne man sett hvordan elevene arbeidet best. Men da MÅ man som lærer klare å komme på gode praktiske løsninger som har faste rammer og ikke blir oppfattet som lek.

Kanskje lærerutdannelsen burde gått mer ut på å lære og tenke kreativt og benytte varierte undervisningsmetoder. Og at man faktisk MÅ kunne dette.
Komme ut som nylært allmennlærer og være forberedt for å gjøre en veldig stor innsats i skolen og nyte livet som lærer kan fort ta en brå slutt dersom man kommer til en skole der de fleste kjører det slik de alltid har gjort. «Ja neste år kan du gjøre det, fordi det er det vi har gjort hvert år».
Nei, altså, for all del. Hvorfor tar man 4 år på Universitet for å høre etter hva en eldre lærer har gjort i maaange år. Hvorfor må alle nye ideer være skumle og ikke minst «men vi har aldri gjort det før».

Jeg håper og ber om at hver lærer i dette landet gjør det de kan for å prøve å variere undervisningen og samtidig håper jeg at dette er noe foreldre krever!


Dette var mine ord for i dag! :) 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar